Freddan - mer än bara tennis.

En gång i tiden var jag en hyfsad tennisspelare. Eller ja, det tror jag i alla fall! Spelade förra veckan igen. Ett brutalt wake up-call. Satan va fort bollen går! Och satan så långsamt min arm går! Nepp, det är bara att inse fakta: Träning ger övning.

Men allvarligt talat, vad är det bästa med tennis? Konditionsträningen? Gemenskapen? De traditionella tävlingarna? Nej nej nej.. Kläderna givetvis. Och vem har vi att tacka för detta? The one and only, Fred Perry.
Här snackar vi stil, både på och utanför banan. Skor, piké och ytterkläder dominerar i sin tidlöshet. Är man anglofil som jag, så är Fred Perryplagg viktiga attribut i garderoben. Ett märke som fick fäste tidigt hos överklassen, men som senare även anammades av 70-talets scooterburna modernister "modsen" som en upprorisk reaktion mot efterkrigtidens samhällsideal. En annan grupp som starkt associerades med Fred Perry är Englands våldsamma skinheads.
Med ett förflutet i överklass, uppror och våld ger Fred Perry lika mycket en spännande historialektion, som en stilren klädeskollektion.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0